Joyce - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Noosa en Fraser Island

Vrijdagochtend vertrekken we naar Noosa. Daar aangekomen doen we de benodigde boodschappen voor de komende dagen, gaan we naar de welkomsborrel en relaxen we op de veranda. Zaterdag staat een dagje dierentuin gepland. Als ik wakker wordt, hoor ik de regen langs de houten lodge lopen. Gisteren was het nog 35 graden en nu is het 15 graden kouder! We gaan naar De Australia Zoo, de dierentuin van Steve Irwin. Iets waar ze in Australië toch wel U tegen zeggen. Daarom had ik ook zo mijn verwachtingen. De dierentuin is ruim opgezet en lijkt in sommige gedeeltes net een regenwoud. We bekijken typische Australische dieren: koala's, kangaroos, tasmanian devil, slangen, cassowaries, wallabies, emus, wombats, dingo's en vele vogels. Om 12:00 uur gaan we naar de krokodillenshow gegeven door de vrouw van Steve en zijn kinderen, best leuk om te zien! De rest van de middag wandelen we door de dierentuin. Toch apart om te zien dat zowel een wombat als cheeta gewoon aan een lijn door de dierentuin lopen en dat bijvoorbeeld de tijgers kunstjes geleerd hebben. Jammer als je het mij vraagt.

De volgende dag gaan we naar Noosa National Park, wandelen! Via het strand kom je bij het begin van de wandelroutes. Het is een mooie wandeling: regenwoud, uitzicht op het strand, een heldere blauwe zee en mooie lookoutpoints. En zoals het hoort in Australië zien we vele insecten! In de middag gaan we naar de briefing voor Fraser Island, waar we de komende dagen zullen zijn. Fraser Island is het grootste zand eiland van de wereld: 120km bij 50km! Tevens is dit de enige plek waar het regenwoud op zand groeit. Samen met 30 andere backpackers gaan we het eiland ontdekken met een 4x4! Dat betekend maandagochtend vroeg (05:45) opstaan, spullen pakken en naar de opstapplaats lopen. Alles verliep volgens schema totdat we zagen dat de keuken nog dicht was, terwijl die al lang open had moeten zijn. Zonder water weg gaan kan in Australië eigenlijk niet, wat resulteerde in rennen naar de opstapplaats. Heuvel op wat uiteraard geen succes was, dus dan maar liften. Binnen 10 minuten waren we op plaats van bestemming en begon het Fraser avontuur. Vanuit Rainbow Beach gaan we over met het pondje en komen we op de zandsnelweg terecht. Oftewel het strand dat ook de functie van een snelweg heeft (op het eiland is dan ook geen enkele weg geasfalteerd!). Met vier auto's rijden we naar de lunchstop. Na slechts 10 minuten zien we al een groep dingopuppy's. Dingo's zijn een soort van wilde honden, die erg agressief kunnen zijn. Ook zien we een grote zeeslang op het strand liggen!

Vanuit de lunchstop rijden we door het zachte zand van het regenwoud (hobbel, hobbel, hobbel) door naar Lake Mackenzie. En zoals het hoort, regende het natuurlijk in het regenwoud en helaas ook bij het meer. Het uitzicht was hierdoor minder mooi, maar alsnog mooi! In de avond koken we gezamenlijk en is er een backpackersfeestje. De volgende dag gaan we vroeg oppad en krijg ik te horen dat ik vandaag moet! rijden, aangezien ik niet gedronken had de avond ervoor. Een beetje onverwacht accepteer ik het feit en aan mijn de eer om 45 minuten te rijden (gelukkig een automaat). Net als een echte Australiër op blote voeten (ik had namelijk slippers aan) ga ik achter het stuur zitten (die hier rechts zit) en volg ik netjes de auto voor mij. Over het strand, door het water op weg naar de Champagne Pools, de eerste stop voor vandaag. Het gaat veel makkelijker dan ik dacht en ik vind het nog leuk ook! Het laatste gedeelte was in zacht zand... Nee, ik ben niet vast komen zitten en het ging best soepel, goed he! Aangekomen bij de Champagne Pool hebben we een uurtje vrij te besteden. Vanuit hier rijden we door naar Indian Head, een prachtig uitzicht over een van de vele kustlijnen van Fraser Island. Na de lunch gaan we naar een scheepswrak en sluiten de middag af bij Eli Creek, een beekje langs het strand.

De laatste dag van Fraser Island staat in het teken van Lake Wabby. Na een wandeling van ongeveer een uur door het regenwoud komen we aan bij een grote zandvlakte met op de achtergrond regenwoud en daar achter kon je de zee zien liggen. We wandelen nog even verder en zien dan Lake Wabby, gelegen aan de zijkant van de zandvlakte en voor de helft omringt met regenwoud. Het meer is groenachtig en bevat allemaal kleine visjes, maar ook een paar erg grote. Als ik in het water sta, vol ik allemaal tikjes tegen me benen, de kleine visjes zijn de dr fish visjes! Bij het terug lopen naar het strand, schiet er iets voor mij langs de bosjes in, aan het geluid te horen was het een slang! En ook heb ik een echte grote, vieze, zwarte met oranje strepen spin gezien, natuurlijk had hij een mooi web gemaakt boven de wc, haha. Met een gezellige lunch sluiten we de Fraser trip af! Rijdend naar het pondje delen we de strandsnelweg met opstijgende vliegtuigjes, dingo's, strandgasten, kwallen en vissers!

Reacties

Reacties

Marjan

Hey Joyce ik denk dat jij Dakar ook wel ziet zitten nu je zo'n rit gemaakt hebt?!
Heb weer genoten van je verslag, super om je steeds te volgen!
Veel plezier verder
Gr Marjan x

Anne

Lijkt me heel apart om over het strand te rijden! Weer een ervaring rijker :)
En dat Fraser Island klinkt erg mooi!

liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active