Joyce - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Cattle Station, Whitsundays en Airlie Beach

2597 km, van Melbourne naar Cairns. De afstanden zijn groot en de reisdagen zijn lang, zo ook de dag waarop we van Noosa naar Cattle Station gaan. Rond 12 uur vertrekken we naar het station. Daar aangekomen horen we dat de treinreis 8 uur duurt! Dat betekent dat we pas om 22:15 zouden aankomen bij Cattle Station voor het diner. Pff, wat een lange zit, maar de stoelen waren erg comfortabel in deze oude stoomtrein. In het donker worden we naar de plek gebracht waar we gaan overnachten: een groot grasveld midden in het bos. Het typische Australische eten staat al klaar en we kunnen zo aanschuiven. Na zo'n lange reisdag met veel wachten was ik toch wel erg moe en besloot ik niet te lang rond het kampvuur blijven te zitten. De volgende dag moesten we om half 7 opstaan om de farmdieren te voeren. Op de boerderij was ook een klein kalfje die ik de fles mocht geven! Zoo schattig! Nadat hij alles op had, kwam hij met zijn melkmustache dichterbij. Als het aan hem had gelegen was ik voorzien van een melkkus, maar dat hebben we maar even overgeslagen. Vanuit de boerderij rijden we terug naar onze slaapplek om te ontbijten en een ochtendwandeling te maken. Langs de wilde paarden lopen we maar een cliff waar veel gespeculeerd wordt over de geschiedenis van aboriginals. De cliff zou gebruikt zijn om aboriginals te doden. De aboriginals geloven dat als ze overlijden dat ze een vlinder worden. Onderaan de cliff zagen we tientallen vlinders rond vliegen, best apart met deze informatie!

In de middag hebben we even tijd om bij te komen van de reisdag. Maar dat duurde niet lang. We hebben namelijk een prachtige wandeling gemaakt naar een turtlelookout. De zon schijnt volop, het is 35 graden en er is geen wolk te bekennen. Eigenlijk iets te warm om enthousiast te gaan wandelen, maar het was zeker de moeite waard. Als snel zien we meerdere schildpadden rondzwemmen bij de rotsen en iets verder op zee! Als we helemaal boven op de berg zijn, hebben we prachtig uitzicht op zee, maar kunnen we ook de boerderij van vanochtend zien liggen, oftewel een 360 graden view! Als avondeten staat een BBQ gepland, lekker en gezellig. Wetende dat het nog 4uur duurde voordat de nachttrein naar Airlie Beach zou vertrekken, besloten we samen met een Nederlandse Backpackster naar het dorpje te lopen. Het is vrijdagavond en het lijkt erop dat alles gesloten is. We horen toch ergens muziek vandaan komen en besluiten het geluid te volgen. De bakker is open! Dit is niet de bakker zoals wij die kennen in Nederland. Ze serveren gehele avondmaaltijden, er is livemuziek en elke local is er te vinden! Met een lekkere, warme chocolade muffin kan ik er weer even tegen aan.

De nachttrein was niet zo een succes. Elke stoel was voorzien van een eigen oplaadpunt, een tv scherm, dekens en een klein (onwijs hard) kussentje, toch zaten de stoelen in deze luxe trein helemaal niet lekker. Kortom, korte nacht! Om half 7 komen we aan op het station en worden we naar Airlie Beach gebracht. Vanuit hier vertrekken we naar de Whitsundays, maar eerst een nachtje bijslapen. Whitsundays is een eilanden groep (74) dat gezien wordt als een tropisch paradijs. Alle 74 eilanden zijn National Park en hebben geen slaapvoorziening voor backpackers. Dus voor de komende 3 dagen zitten we vast aan een zeilboot samen met 22 andere backpackers. Zondag vertrekken we rond half 2 uit de haven en zeilen we naar de snorkelplek voor vandaag: Ravens Cove. Aangezien momenteel het kwallenseizoen begonnen is, moeten we speciale wetsuits dragen. Dit gedeelte van de zee hoort al bij het Great Barrier Rif. Kortom snorkelen boven het kleurrijke koraal en de vele vissen. Een bijzondere ervaring, maar tegelijk wil ik geen verwachtingen ontwikkelen voor de trip naar het 'mooiere' gedeelte van het Great Barrier rif in Cairns. In de namiddag en avond gaat het vooral om elkaar beter te leren kennen.

Maandagochtend om half 7 varen we weg richting Whitsundays National Park om Whithaven Beach te bewonderen. Iedereen op de boot maakt onderdeel uit van de crew dus dat betekend ook samen de zeilen hijsen! Ieder zijn eigen taak en dat ging best goed! Aangekomen maken we een wandeling naar het lookoutpoint en daar begreep ik direct waarom iedereen het een tropisch paradijs noemt: prachtige zee met verschillende kleuren blauw water, wit silica zand en een lekker warm zonnetje. We hebben de ochtend daar vrij te besteden en ik neem de tijd om alles op me in te laten werken en foto's te maken. Na een lunch met een wit bolletje! zeilen we naar de volgende snorkelplek: Longford Reef. De organisatie is hier al een jaar niet geweest, omdat je een bepaalde windrichting nodig hebt om hier te komen. Met de noordelijke wind van vandaag hebben we dus mazzel. Het is eb, waardoor we op sommige plekken maar vlak boven het koraal snorkelen. Deze plek is nog mooier dan die van de eerste dag. We zien een grote diversiteit aan koraal en veel verschillende vissen, waaronder: parrotfish, neon fish, whitetail gregory en nog veel meer! Ik zie zelfs een zeester! Als ik dan ook nog een schildpad zie en een heel stuk mee kan zwemmen, is mijn middag compleet. Wat bijzonder om deze dieren (in totaal 4!) in het wild van zo dichtbij te zien! Terug op de boot zien we twee erg grote schildpadden rond om de boot zwemmen en dat blijft gaaf om te zien! Vanuit hier varen we naar een mooi goudkleurig strand waar we met nacho's de zonsondergang bekijken, die is hier tenslotte al om 18:00. In Stovenhaven Bay gooien we het anker uit, dit wordt namelijk onze slaapplek. In Australië is het vroeg op de avond al donker, dus ook al bij het avondeten. Terwijl we aan het eten zijn, zien we vier ontzettend grote vissen rond om de boot zwemmen. Gelukkig waren het maar vissen. Haaien worden hier namelijk ook regelmatig gezien als het donker is.

Ook dinsdag is het vroeg opstaan! Rond half 8 zijn we namelijk al bij de laatste snorkelplek van de trip. Toch is elke keer snorkelen anders en zie je andere dingen. In dit gedeelte zijn zoveel vissen. Ze zwemmen gewoon met je mee boven het koraal. Deze keer geen schildpad gezien, maar we een super grote vissen! Helaas regent het inmiddels zachtjes en is het water daardoor minder helder. Na het snorkelen varen/zeilen we langzaam terug naar Airlie Beach, waar we afscheid nemen van de gezellig groep!

Anne

Wat fijn om weer een verhaal te lezen, wat een avonturen!
Grappig om te lezen dat het 'te warm is om te wandelen' terwijl ik met een dikke sjaal op de bus sta te wachten (en ik heb het nog koud haha).

Geniet en veel plezier!

Liefs

Marlis

Geweldig weer, en mooi schilpadden, moet ik die van mij nog veel eten geven ha ha