Joyce - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Weekje Cairns

Maandagochtend wordt ik wakker van het licht dat de kamer in schijnt. Ik hoor dat het regent, een korte heftige bui. Een concreet plan voor deze dag had ik niet, dus dan maar op mij gemak de stad verkennen. Omdat we door de gewijzigde plannen bijna door onze voedsel voorraad heen zijn, gaan we eerst boodschappen doen. Als ik vervolgens mijn kleingeld bij de receptie omwissel, vraagt Shay (receptionist, barman, reisleider enz. haha) of ik over twee uur een Scenic Flight boven het Great Barrier Reef wil doen voor de helft van de prijs. Daar zeggen we geen nee tegen! Rond 12:00 worden we opgehaald bij het hostel en naar de luchthaven van Cairns gebracht. Een 10-persoons vliegtuigje staat klaar. De motor wordt gestart, de propellers gaan draaien en langzaam komen we los van de grond. Met een ruime bocht vliegen we richting zee. Aangezien het zo rustig was, hadden Lieke en ik beide 2 stoelen voor ons zelf, wijds uitzicht dus! De eerste indruk van het Great Barrier Rif van boven: wauw! We vliegen boven Green Island als ik aan de linker kant naar buiten kijk: er hangen donkere wolken boven het reef. De piloten zijn geïnteresseerd en besluiten dichtbij te gaan. Kleine vliegtuigjes schudden altijd meer, maar dit was zoo heftig! Gelukkig besefte ook de piloten dat het niet verstandig is om in een storm te vliegen en keerden we weer om. Kortom het was me een interessante vlucht, haha. In de middag besluit ik Cairns Centrum te verkennen en maak ik een wandeling over de Esplanade. Als ik terug loop naar het hostel en voor het stoplicht sta te wachten hoor ik een hoop lawaai uit de boom naast mij komen. Ik kijk op en zie tientallen vleermuizen hangen!

Dinsdag besloot ik naar de Botanic Gardens te gaan: 5 minuten lopen, kwartiertje met de bus en nog eens 5 minuten lopen. De bus in Australië is niet zo goed georganiseerd als in Nederland en ook Google heeft geen up-to-date informatie van dit gebied, top! Dus dan maar gokken waar ik er uit moest, haha. De Botanic Gardens zijn groot en voorzien van vele plantensoorten. Ik begin de ochtend met een birdwatchingtour. Oftewel een oude gepensioneerde man geeft een rondleiding door de tuinen en legt ondertussen vanalles uit over de vogels die je ziet. En ik moet zeggen het was best interessant. Na de rondleiding, van bijna 3 uur, wilde ik aan een wandeltrack beginnen. Inmiddels was het al half 12, niet echt een geschikt tijdstip. Dus heb ik mij vermaakt met bloemen/planten fotograferen. In de middag verhuizen we maar een ander hostel, gelukkig hoeven we maar 1 straat verder te lopen!

Woensdag was het dan eindelijk tijd voor de trip naar het Great Barrier Reef! Toch wel iets waar ik vanaf het begin naar uitgekeken had! We stappen op een grote boot, krijgen onze snorkelspullen en na 1,5 uur varen komen we aan bij het Reef. We mogen vandaag twee keer 1,5uur snorkelen. Prachtig! Het koraal is erg kleurrijk, beweegt mee met de golven en is omringt door vissen. De diversiteit aan vissen is super groot! Van kleine guppy's tot vissen van ruim 50cm. Af en toe kijken die grote vissen je doordringend aan met een half open mond, engerds, haha. 1,5 uur lang blijf ik mij verbazen over de kleurrijke vissen: knal blauw, zwart+geel+wit (zo een die jij in je aquarium had zitten Roy!), rood, paars, groen, roze en vele rare kleurcombinaties. Ook de vorm verschilt: punt neus, pyramide hoofd of een halve maan, niets is te gek. De tijd vliegt! Na de lunch varen we een stukje verder om een ander deel van het reef te bewonderen. Het Reef is op sommige plekken erg ondiep, zo ondiep dat je bijna met je knieën er langs schaaft. Bij de tweede keer snorkelen zie ik al snel een grote blauwe zeester! Ook spot ik twee nemo vissen! Kortom een geslaagde dag!

Ook Donderdag staat een leuke excursie gepland: Artheton Tablelands en Waterfalls. Tablelands is een prachtig groen heuvellandschap omringt door de twee hoogste bergen van Australië: Bartle Frere (1622m) en Bellenden Ker (1593m). Als eerste gaan we naar de Josephine Falls, mijn favoriete waterval van de dag. Na een korte wandeling door het regenwoud zien we het water over een brede rotspartij naar beneden stromen. De combinatie van het prachtige regenwoud met de grote waterval maakt mij even stil. Vanuit hier rijden we door naar de Millaa Millaa Falls, waar we een stop van ongeveer een half uur hebben. Daarna gaan we naar een lookoutpoint: het mooiste uitzicht van de hele oostkust (zonder de stranden mee te tellen). Ondanks dat het bewolkt is spreken de verschillende kleuren groen enorm! Na de lunch rijden we door naar Malanda Enviromental Park, waar we schildpadden zien zwemmen in de rivier, dit keer kleine schattige schildpadjes! Voordat we naar Lake Eacham gaan, stoppen we bij Curtain Fig Tree: een gigantisch 500 jaar oude strangler boom. Ook stopt chauffeur Wally nog bij een beekje waar je platypus, vogelbekdieren, kan spotten. En ja hoor, na 1,5 minuut zijn we er een. De groep had het al snel gezien, terwijl ik nog graag een mooie foto wilde maak. Hoe langer ik bleef zitten, hoe dichter bij meneer vogelbekdier kwam! We sluiten de dag af met een wandeling bij Lake Eacham.

Vrijdag is er in Cairns een uitgebreide groente en fruitmarkt. En om niet de hele vrijdag alleen maar bezig te zijn met wassen, opruimen en inpakken, gaan we in de ochtend wat fruit halen voor de lunch. S'avonds gaan we uiteten en naar de nightmarkt. Zaterdag is mijn laatste dagje in Cairns en daar besluit ik van te genieten bij de Lagoon, een grote openluchtzwembad aan de esplanade! Door de laag overvliegende vliegtuigen wordt ik bijna elke 10 minuten herinnerd aan mijn terugreis, die slechts 33 uur zal duren!

Reacties

Reacties

Marlis

Ook het laaste verhaal weer supermooi, het zit erop, bedankt voor al die mooie verhaalen, fijne terugvlucht en veilige landing in amsterdam

Marjan

Whooooo je allerlaatste mooie reisverhalen, bedankt dat wij met z'n allen een beetje met je mee mochten!
Een goede terugreis!!

Anne

Cairns klinkt als een adembenemend mooie plek!
Bedankt dat we op deze manier een beetje met je meereisde, ook aan de hand van de prachtige foto's!
Geniet van de laatste paar uurtjes en een goede vlucht gewenst!

Liefs

Anja groeneveld

Wat is de tijd snel gegaan Joyce! Morgen maak je dusty ( en de rest van de familie)weer blij.. Goede reis en alvast welkom thuis!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active